AsasĀ renovate rumah

Lempengan, ruang bawah tanah dan ruang merangkak adalah tiga sistem asas yang digunakan di rumah. Di kawasan basah dan pesisir, kadang-kadang adalah perkara biasa untuk meletakkan rumah di atas jawatan juga.

Slab
Papak mungkin merupakan asas yang mudah untuk dibina. Ia adalah pad konkrit rata yang dituangkan secara langsung di atas tanah. Ia memerlukan penyediaan laman web yang sangat sedikit, kerja keras yang sangat kecil untuk kerja-kerja konkrit dan sangat sedikit. Ia berfungsi dengan baik di tapak peringkat di iklim yang lebih panas – ia mempunyai masalah di utara kerana tanah membeku di musim sejuk dan pembekuan ini dapat menggeser papak paling buruk dan sekurang-kurangnya membawa ke lantai sejuk di musim sejuk. Keratan rentas keratan biasa kelihatan seperti ini bina rumah atas tanah sendiri.

Sekitar tepi papak, konkrit membentuk balok yang mungkin 2 kaki jauh. Selebihnya dari papak adalah tebal 4 atau 6 inci. Lapisan 4- atau 6 inci batu kerikil terletak di bawah papak. Sekeping plastik 4 milimeter terletak di antara konkrit dan kerikil untuk mengekalkan kelembapan. Terbenam dalam konkrit adalah 6 inci dengan dawai 6 inci (ditunjukkan oleh garis putus-putus di dalam papak) dan bar penguat keluli (ditunjukkan oleh bulatan putih di bahagian bawah rasuk). Anda akan sering mendengar asas asas ini yang disebut sebagai “papak terapung” – ia “mengapung” di tanah, dengan konkrit yang lebih dalam di sekeliling tepi memegangnya di tempat. Di kawasan utara, konkrit di sekeliling pinggir perlu memanjang cukup jauh untuk kekal di bawah garis beku pada musim sejuk.

Satu perkara mengenai papak adalah bahawa paip pembetung, dan kadang-kadang sebahagian besar saluran elektrik, perlu dipasang sebelum konkrit dituangkan. Paip pembetung sebenarnya tertanam di dalam papak.

Basement

Sebuah rumah dengan ruang bawah tanah bermula dengan lubang kira-kira 8 kaki dalam. Di bahagian bawah lubang adalah papak konkrit, dan kemudian dinding konkrit atau blok cinder membentuk dinding luar ruang bawah tanah. Sebenarnya, ruang bawah tanah dituangkan dalam tiga keping dalam kebanyakan kes: “balok,” kemudian dinding, dan kemudian papak di dalam dinding, seperti ini.

Pendekatan ini membantu menjaga kalis air bawah tanah. Sekeping berbentuk L adalah bar memperkuat keluli untuk mengikat rasuk dan dinding bersama-sama.

Ruang merangkak

Ruang perayapan mempunyai beberapa kelebihan berbanding ruang bawah tanah dan papak:

Ia mendapat rumah dari tanah (terutamanya yang penting dalam kawasan lembap atau rayap).
Ia jauh lebih murah daripada ruang bawah tanah dan setanding dengan harga untuk sebuah papak.
Kerja salur dan paip boleh berjalan di ruang perayapan, yang bermaksud bahawa mereka mudah untuk melayani dan bergerak sepanjang hayat rumah.

Kebanyakan masa, ruang merangkak diperbuat daripada blok cinder dengan batu bata yang menghadap.

Ini adalah bagaimana rumah sampel kami disusun bersama. Gambar di atas menunjukkan bagaimana asas siap kelihatan.

Anda mungkin dapati dalam gambar sebelumnya bahawa kerja konkrit untuk ruang merangkak tidak dilakukan dengan ketepatan sama sekali. Salah satu perkara yang rapi yang dilakukan oleh mason (tukang batu) adalah dengan berhati-hati menyesuaikan ketinggian blok-blok cinder dan bata dengan ketebalan mortar sehingga dinding ruang merangkak berakhir dengan tepat di sepanjang jalan.

Satu masalah yang timbul dalam ruang merangkak dan ruang bawah tanah adalah kelembapan. Untuk mengelakkan air keluar, paip berlubang dan kerikil digunakan di parit di sekitar ruang merangkak untuk menaiki air. Sistem saliran kelihatan seperti ini:

Di dalam rumah dengan ruang bawah tanah, sistem saliran yang sama ini ditambah di sepanjang bahagian bawah dinding. Dinding bawah tanah pada dasarnya terisolasi dengan papan buih tegar dan kemudiannya kalis air sebelum kotoran dibalikkan ke dinding.